Dag 11. Sockerutmaningen.

Har dag 10 gått för er?

Vi fortsätter med er övning. Ni ska skriva

  •  ❤️ BRA
  •  💪 KÄMPAR PÅ
  •  👎🏻 INGE VIDARE

 

Ställ även frågor om du undrar över något i sockerutmaning.

Tänk att vi nu har gjort 11 dagar, woow 👉💪

Fått frågor om recept som mättar och även tips på nyttiga efterrätter. Kommer några recept nedan.
Fått fråga om träning, när man tränar inför lång lopp. Vad ska man äta under loppet eller tävlingen.

Vi kan börja med träningen. Det finns de som förespråkar LCHF, GI, Lågkalori, fasta, medelhavskost, paleo, antiinflammatorisk kost eller tallriksmodellen.
Jag tänker inte lägga någon värdering i någon av dessa upplägg. Jag vet att olika matvanor passar olika personer.
Det jag i grunden rekommendera är att äta lite av varje men undvika för mycket socker och tomma kalorier utan näring. Hur vi bör äta har även med att göra vad just din kropp behöver och vad ditt mål är.
Man kan träna och tävla på alla upplägg. Kroppen lär sig att anpassa sig. När vi tränar eller tävlar längre sträckor behöver vi snabb energi till musklerna, då använder många gel, banan, bars, dextrosol eller olika sorters drickor. Allt handlar om vad magen klarar av. Det finns även de som kör ironman och äter LCHF, tallriksmodellen, så det finns inget rätt svar. För att ge ett specifik svar behöver det göras en analys eller helt enkelt testa sig fram. En kost som är bra för en person kanske inte fungera för en annan. Däremot ändra aldrig en kostplan för tätt inpå ett lång lopp.

Ett tips att ta under långloppen

En god laxrätt
https://shape4life.se/laxgratang/

Linsgryta
https://shape4life.se/indisk-linsgryta/

Glutenfri pizza
https://shape4life.se/pizza-glutenfri-2/

Ostkaka
https://shape4life.se/charlottas-ostkaka/

 

Helen Odenäng Personlig tränare, kostrådgivare, Löpcoach, hälsocoach, idrottsmedicin och livsstilsrådgivare

http://www.shape4life.se

http://www.stockholmkroppsbalans.se

http://www.kalmarkroppsbalans.se

http://www.body4balance.se

Pin It on Pinterest