Dag 7. Sockerutmaningen.

Hur har dag 6 och 7 gått utan socker?

Vi fortsätter med er övning. Ni ska skriva

  •  ❤️
  •  💪
  • 👎🏻.
    Ställ även frågor om du undrar över något i sockerutmaning.

 

Det stora utmaningen för många är när helgen kommer.
Att hitta alternativ och planera är grunden. På helgen vill vi inte planera allt men det går att hitta bättre alternativ. Så välj dina ”fest” tillfällen och njut av det men att stanna vid dessa.

Suget efter socker handlar inte dålig karaktär utan efter hjärnans kemi, liksom som andra beroenden.
Ofta har de personer för lite serotonin lättare att få starkt sug efter snabba kolhydrater och sötsaker. För lite dopamin påverkas även ofta av ett starkare sötsug. Dopaminbrist ger en för snabb nedbrytning av kolhydrater. Kroppen kommer då i obalans och blodsocker åker upp och ner. Då många tillför mera socker för att tro att de ska komma i balans.
Följde av det blir att vi blir trötta, kan få humörsväjningar, deprimerade, välfärdssjukdomar och inflammationer i kroppen. Allt handlar även om hur din vardag ser ut med träning, arbetet, sömn och fritid. Vi ska inte förbjuda något utan hitta andra val.

Det gäller att hitta en balans mellan signalsubstanserna. Det är inte bara att säga sluta äta socker. Vi måste jobba med orsakerna till ett sockerberoende.
(vill du kolla ditt värde kan du göra en analys hos mig och även få en vägledning. Gör en analys hos oss) mera info www.body4balanse.se

Tänk på att mjölkprodukter kan trigga sötsuget. Använd havremjölk, rismjölk, kokosmjölk eller mandelmjölk.
Att använda råvaror i måttliga mängder och inte förbjuda något är det bästa. Det bästa sättet är att minska ner och hitta alternativ.

Sätt dig ner på kvällen och planera din vecka så mycket du kan med alla måltider. Självklar vill vi inte planera allt men att ha bra matvaror hemma gör att vi kommer få en bättre balans. 

  • handlingslista
  • ha bra basvaror hemma
  • planera
  • ät regelbundet

Att starta dagen med en omelett är bra för dig som är sockerberoende. Testa om du inte gjort det innan.

 

Helen Odenäng Personlig tränare, kostrådgivare, Löpcoach, hälsocoach, idrottsmedicin och livsstilsrådgivare

http://www.shape4life.se

http://www.stockholmkroppsbalans.se

http://www.kalmarkroppsbalans.se

http://www.body4balance.se

 

källa: Boken ”sockerbomben” av Bitten

Pin It on Pinterest