Dag 4. Sockerutmaningen.

Har dag 3 gått bra utan socker?

Vi fortsätter med er övning. Ni ska skriva

  •  ❤️ BRA och en känsla
  • 💪 KÄMPAR PÅ och en känsla
  •  👎🏻.INGE VIDARE och en känsla

Ställ även frågor om du undrar över något i sockerutmaning.

Idag tänkte jag ta upp lite frågor som kommit.
Varför får vi huvudvärk och blir trötta när vi minskar ner eller tar bort socker?

Hur mycket socker är okej att livsmedel innehålla?
Hur mycket socker ska man få i sig per dag?

Det är individuellt, beroende på sjukdomar, hur mycket energi vi får i oss etc.
Men vi kan konstatera att vi får i oss för mycket socker i genomsnitt.
Att börja dra ner på socker är en bra början. Att förstå vad som är onödigt socker i vår kost.

6F8D0C99-B32F-4242-91DA-D5BE35288C2D

Det finns inga positiva effekter på hälsan av att äta socker. Glukos däremot behövs för hjärnans funktion. Men eftersom kolhydrater i form av till exempel stärkelse som finns i potatis och bröd, kan brytas ner till glukos i kroppen finns inget behov av att äta tillsatt socker.

9DBAD810-6016-4B92-8E2D-1FE44D8F6C91
Socker triggar signalsubstansen dopamin från hjärnans belöningssystem – ( samma som andra typer av beroende).
Det är svårare att motstå om vi har ett sockerberoende.
Om vi äter mycket socker under en längre tid skapar kroppen en tolerans mot dompaminkickar och vi vill ha mer. Vi får abstinensen.

136F880B-DD47-4052-9B95-49EB82C6C56D

Som jag skrev innan så ca 3-3,5gram socker 1 socker bit.

För att förebygga att falla tillbaka

  • regelbundna måltider med hälsosamma fetter, fibrer, grönsaker och proteiner. Dra ner på kolhydrater ett tag.
  • i början kommer magen att reagera en hel del och vanliga symtom kan vara förstoppning, diarré och uppblåsthet. Detta för bakteriefloran ändras. Håll ut
  • huvudvärk, drick vatten för att minska ner på det.
  • är bra fetter som avokado, olivolja, lax, kokos och nötter.
  • du kan känna dig trött då du innan tagit socker för att höja kickarna. Låt nu blodsockret få stabilisera sig
  • huvudvärk – kroppen är van vid kickarna. Ta en lång promenad och frisk luft.
  • nu rensar kroppen ut. Du kan känna som influensaliknande symtom. Kroppen släpper ifrån dig vätska som du dragit på dig. Basta, träna för att hjälpa kroppen
  • Omega är perfekt här för att återställa balansen. Liksom även salter.

51ED6ACA-DA3D-4E00-81B1-CD795959487B

Helen Odenäng Personlig tränare, kostrådgivare, Löpcoach, hälsocoach, idrottsmedicin och livsstilsrådgivare

http://www.shape4life.se

http://www.stockholmkroppsbalans.se

http://www.kalmarkroppsbalans.se

http://www.body4balance.se

Källa: måbra, Stockholm Landsting, livsmedelsverket och netdocktor.

 

Pin It on Pinterest