Dag 3. Sockerutmaningen.

Har dag 2 gått bra utan socker?

En del kan känna sig trötta, få huvudvärk och nästa känna som man håller på bli sjuk. Du rensar nu ut  i kroppen, så håll ut.

Vi fortsätter övning. Ni ska skriva

  • ❤️ BRA
  •  💪 KÄMPAR PÅ
  •  👎🏻INGE VIDARE

Idag kommer jag att ta upp hur man kan få en förståelse om hur mycket socker det finns i ett livsmedel.
När du läser innehållsförteckning. Det livsmedlet som är först i ingredienser är det som är mest av.

Sockerarter – ca 3 gram = 1 sockerbit

Första exempel här:

Här står socker som andra ingrediensen i coca cola orginal.

Här ser ni att 100 ml innehåller 3,5 sockerbitar. Tänk då på att en burk innehåller 33 cl (330 ml). Det är ca 12 sockerbitar i en läsk på 33 cl.

D8D98D70-2B10-4C7B-906E-38B53543E08E

Annat exemplet här:

2 olika ketchup sorter. En med stevia.

Kollar du sockerarter på den med stevia per 100 g är det 1,5 sockerbit. I orginal ketchupen ca 6 sockerbitar per 100 g. Så här kan du välja ett bättre alternativ och minska ner sockerbitar i vardagen.

Så vad kan vi läsa ut av detta?
Om vi vill minska ner på sockret så gör det i form av snabbmat, läsk, godis, fika bröd och alkohol.

Imorgon kommer vi att ta upp hur mycket socker det finns i olika livsmedel.
Vad kan du göra för att undvika det?

Kul att läsa era kommentarer. Jag försöker svara på alla meddelanden så fort jag kan.

Helen Odenäng Personlig tränare, kostrådgivare, Löpcoach, hälsocoach, idrottsmedicin och livsstilsrådgivare

http://www.shape4life.se

http://www.stockholmkroppsbalans.se

http://www.kalmarkroppsbalans.se

http://www.body4balance.se

Pin It on Pinterest